A kormány családbarát politikájában kiemelt szerepet kapnak a kedvezményes lakáshitelek, amelyek nyomán már eddig is nőtt az új lakást vásárlók száma, s a trend minden bizonnyal a jövőben is folytatódik. Az új otthon reményében azonban sokan ugranak fejest úgy egy-egy ingatlan-adásvételbe, hogy nincsenek tisztában a fogyasztók jogaival és lehetőségeivel.
Meglehet, még egy vasaló vagy mosógép esetén is alaposabban tájékozódik a vevő a fogyasztóvédelemi szabályokról, mint egy igencsak jelentős értékű ingatlan esetében. A kormány családpolitikája és a pandémia okozta sokk után újra magára találó építőipar és ingatlanpiac pedig ontja a tájékozatlan fiatal fogyasztókat, akiknek kevés a tapasztalatuk, és a talán még azzal sincsenek tisztában, hova, kihez fordulhatnak, ha problémájuk akad.
Az építőipari vállalkozások sokszor az aláírt szerződésben foglalt átadási határidőket sem tudják tartani, és sajnos nem ritka, hogy az átadott lakások műszaki állapota is hagy némi kívánnivalót maga után. A problémák egy részére akár már az beköltözést követő néhány hétben kiderül, de számos rejtett hibával csak később szembesül a vevő. Az új lakás tulajdonosának kiszolgáltatott helyzetén pedig még az sem változtat, ha a vállalkozások elviekben tényleg igyekeznek minden tőlük telhetőt megtenni a hibátlan teljesítésért. A minőségi szakmai munka hiányosságait a későbbiekben viszont mindenkor a fogyasztó pénztárcája bánja. Ezért is nagyon fontos, hogy az új lakások vásárlói tisztában legyenek a lakásépítéssel kapcsolatos legfontosabb kötelező jótállási tudnivalókkal – hangsúlyozta a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) ügyvezető elnöke. Baranovszky György lapunk megkeresésére kiemelte:
az építőiparban is a legfontosabb a megelőzés, a gondoskodás akkor, amikor – legalább részben – még ki lehet küszöbölni a későbbi kellemetlenségeket.
Sokan nem tudnak a jótállási jegyről
– Sok új lakást vásárló nincs tisztában azzal, hogy az építési vállalkozónak a műszaki átadás-átvételi eljáráskor, lakásonként külön-külön ki kell állítania egy jótállási jegyet – hívta fel a figyelmet a FEOSZ ügyvezető elnöke. Erről 2003-ban született kormányrendelet, amelynek alapján a jótállási kötelezettség kiterjed egyebek mellett az újonnan épített lakásoknak és lakóépületeknek meghatározott épületszerkezeteire, a kiszolgáló helyiségeire és részeire, a felhasznált termékekre és anyagokra, bizonyos berendezések beépítésére, illetve beszerelésére – fogalmaz a jogszabály. A jótállási jogokat a lakás tulajdonosa, illetve – amíg a vevő át nem veszi a ingatlant – a megrendelő érvényesítheti. A jótállási kötelezettség pedig az építési vállalkozót terheli.
A jótállás időtartama az épületszerkezetektől, a felhasznált anyagoktól vagy éppen a berendezésektől függően a műszaki átadás-átvételi eljárás befejezésének időpontjától számított három, öt vagy akár tíz évre szól. A jótállási igény a jótállási jeggyel érvényesíthető, a reklamációk határidejére azonban nagyon kell ügyelni, mert azok be nem tartása jogvesztéssel jár. Ahogyan panasz esetén a vállalkozó is határidőhöz van kötve: a bejelentett jótállási igény alapján tizenöt napon belül köteles a hibát megvizsgálni és jelezni, miként tudja kiküszöbölni a csorbát. Az előírások szerint a cserét, illetve a munka újbóli elvégzését pedig úgy kel megoldania, hogy az lehetőség szerint a lakóépület, illetőleg a lakás használatát ne akadályozza.
A határidők mindig gondot okozhatnak
Bár a vevőnek fontos, hogy az új lakások vásárlásánál próbáljanak meg minél több problémát megelőzni, gyakran előfordul, hogy a kivitelezők itt is megcsúsznak a határidőkkel. Mérsékelendő az ilyen bosszúságokat, érdemes a szerződésbe a késedelmek esetére kötbért beépíteni – szól a gyakorló fogyasztóvédelmi szakember következő tanácsa. – Olyan eset is gyakran előfordul, és sok kellemetlenséget okozhat, hogy egy többlakásos társasháznál nem egyszerre adják ki a használatbavételi engedélyeket. Elég akár csak öt késve átvehető új otthon, a késedelem az ingatlan valamennyi lakóját érinti.
Baranovszky György számos kellemetlen tapasztalatból kiindulva elengedhetetlennek tartja még a beköltözéskor a lakás műszaki leírásának alapos tanulmányozását és ellenőrzését. Mint érdeklődésünkre a FEOSZ első embere rámutatott,
mind a gépészeti és a kivitelezési terv, mind az építési menetrend olyan alapvető követelményeket tartalmaz, amelyek megléte nélkül elégtelen a szerződésben foglaltak teljesítése.
Ilyen probléma is előállhat a határidő csúszása miatt, de azt akkor jelezni kell. Az eleinte észrevétlen mulasztások kiküszöbölésére a szakember azt javasolja, hogy az új lakás birtokbavétele előtt a vevő saját maga – javasolt független, megbízható szakértővel – ellenőrizze, hogy megfelel-e minden a műszaki leírásban foglaltaknak. – Amikor autót vásárolunk, természetes, hogy viszünk magunkkal egy megbízható szerelőt, aki az adásvétel előtt átnézi a járművet. Miért ne tennénk meg ugyanezt egy lakás esetében? – adott azonnal választ a kérdésével Baranovszky György. – Amennyiben pedig hibát találunk, rögzítsük papíron a hivatalos hibajegyzéket, és írassuk alá az eladóval, aki ezzel jelzi, hogy elfogadja a kifogásokat.
Amikor később jelentkezik a probléma
A körültekintő fogyasztói magatartás sok kellemetlenségtől kímélheti meg az új lakásokba költözőket, de sajnos a hibák és kifogások kálváriája gyakran a beköltözéssel sem ér véget.
A FEOSZ ügyvezető elnöke praxisa során rendszeresen találkozik olyan jellegű panaszokkal, amelyek a lakások rossz hangszigeteléséből vagy egyszerűen a berendezések működéséből adódnak.
– Egy soklakásos társasháznál például olyan áthallásosak voltak a falak, hogy a tulajdonos pontosan tudta még azt is, mikor nyitja és csukja be a szomszéd a konyhaszekrény fiókját. A másik esetben pedig valamennyi egymás alatt lévő lakásban rendszeres hangos kopogást okozott, ha valamelyik szinten a lakó megnyitotta a zuhany csapját. Ezekben az esetekben a szakember a kellemetlenség mielőbbi bejelentését javasolja, hangsúlyozva, hogy a procedúra minden mozzanatát papírozzuk le, tértivevényes postázással intézzük a levelezést, az e-mail ugyanis nem mindig bizonyítható. A hatályos jogszabály szerint a fogyasztót ilyen esetekben három év jótállás illeti meg – fűzte hozzá.
Az otthonteremtési támogatások, kedvezményes hitelek nyomán megszaporodott fogyasztóvédelmi problémákra való tekintettel a FEOSZ olyan új, ingyenes szolgáltatást indít, amelynek célja az új lakás vásárlásakor a jótállással kapcsolatos kétségek tisztázása – jelezte Baranovszky György. A szakmai szövetség szakemberei a tudatosfogyasztovedelem@gmail.com e-mail-címre elküldött levél alapján pedig segítséget nyújtanak a jótállással kapcsolatos tudnivalókról, teendőkről. Forrás: magyarnemzet.hu